Sebarang aduan berkenaan Sijil Kelakuan Baik boleh dihantar kepada e-mel skb_admin@kln.gov.my
Senarai Soalan Lazim (FAQ)
Daftar Akaun
Pendaftaran akaun boleh dilakukan dengan mengklik butang 'Daftar Sekarang', masukkan maklumat pengguna yang ingin mendaftar dan klik butang "Hantar".
Penukaran Password
Kata Laluan dapat diubah dengan membuka Profil di kanan atas layar dan mengklik butang 'Kemaskini Kata Laluan'.
Tetapan Kemaskini Akaun
Pergi ke Profil Pengguna untuk mengemaskini tetapan akaun.
Lupa Kata Laluan
Sekiranya anda terlupa kata laluan anda dan tidak dapat log masuk, sila klik Lupa Kata Laluan pada skrin log masuk sistem dan ikuti langkah-langkah yang disenaraikan.
Sebagai seorang warganegara Malaysia, bolehkah saya menggunakan No. Pasport sebagai maklumat Kad Pengenalan saya?
Tidak. Permohonan anda akan dibatalkan, dan akaun anda akan disekat. Warganegara Malaysia hendaklah menggunakan No. MyKad sebagai maklumat Kad Pengenalan.
Saya warga asing dan ingin memohon Sijil Kelakuan Baik. Apakah yang perlu saya letakkan sebagai Kad Pengenalan saya?
Sila gunakan pasport semasa anda yang masih aktif dan sah sebagai maklumat Kad Pengenalan anda.
Kewarganegaraan Malaysia saya telah dilucutkan baru-baru ini. Jika saya pernah berdaftar dengan e-Konsular menggunakan Kad Pengenalan saya, adakah saya masih boleh menggunakan akaun sedia ada?
Anda dikehendaki untuk membuat akaun baharu menggunakan pasport semasa yang aktif dan sah sebagai maklumat Kad Pengenalan. Sila buat permohonan untuk menyahaktifkan akaun sedia ada anda kepada skb_admin@kln.gov.my.
Saya telah mencuba untuk mendaftar e-Konsular namun terdapat ralat mengatakan bahawa Nombor Kad Pengenalan saya telah digunakan untuk pendaftaran. Apa yang saya perlu buat?
Dalam kebanyakan situasi, ia adalah kerana anda telah mendaftar ke sistem e-Konsular. Sila log masuk ke sistem dan tetapkan semula butiran log masuk jika anda lupa maklumat log masuk.
Saya lupa butiran log masuk saya. Boleh awak tolong?
Sila buat permohonan untuk tetapan semula maklumat log masuk anda kepada skb_admin@kln.gov.my.
Berapa lamakah masa permohonan diproses?
Tempoh proses permohonan adalah antara 30 hingga 90 hari mengikut hari bekerja.
Apakah Sijil Kelakuan Baik?
Sijil Kelakuan Baik ialah dokumen yang digunakan untuk mengesahkan bahawa seseorang individu tidak mempunyai kesalahan atau rekod jenayah sepanjang tempoh menetap di Malaysia.
Berapa lamakah tempoh sah laku Sijil Kelakuan Baik?
Tempoh sah laku sijil adalah satu (1) tahun dari tarikh kelulusan. Walau bagaimanapun, negara/syarikat tertentu memerlukan sijil dengan tarikh kelulusan kurang daripada satu (1) tahun.
Jika saya mempunyai sebarang pertanyaan tentang SKB, kepada siapa saya boleh kemukakan pertanyaan ini?
Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan melalui e-mel kepada Unit SKB: skb_admin@kln.gov.my.
Siapa yang boleh membuat permohonan Sijil Kelakuan Baik?
Warganegara, pemastautin dan warga asing yang pernah menetap di Malaysia (sekurang-kurangnya 6 bulan) boleh memohon Sijil Kelakuan Baik.
Pasport saya telah tamat tempoh. Bolehkah saya memohon tanpa pasport yang aktif?
Pasport yang aktif adalah wajib untuk membuat permohonan Sijil Kelakuan Baik.
Bolehkah saya menggunakan pas lawatan saya atau mana-mana pas lain sebagai butiran pasport?
Pasport yang aktif adalah wajib untuk membuat permohonan Sijil Kelakuan Baik.
Bagaimanakah cara saya memohon Sijil Kelakuan Baik?
Permohonan Sijil Kelakuan Baik boleh dibuat melalui sistem e-Konsular (pautan: https://ekonsular.kln.gov.my/) Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai langkah-langkah untuk memohon SKB, sila rujuk video di bawah: https://www.youtube.com/watch?v=ycuvkiJCFnM
Adakah terdapat alternatif lain untuk memohon Sijil Kelakuan Baik selain menggunakan e-Konsular?
Mulai 1 Julai 2013, permohonan Sijil Kelakuan Baik hendaklah dibuat secara dalam talian melalui sistem e-Konsular.
Bolehkah sijil dihantar melalui e-mel?
Tidak, kami hanya menjana dan mencetak sijil secara fizikal.
Bolehkah saya menggunakan penghantaran pos biasa dan bukan yang berbayar?
Ya, boleh. Bagaimanapun, Kementerian Luar Negeri tidak akan bertanggungjawab ke atas kehilangan mana-mana sampul surat.
Adakah sijil boleh dihantar melalui perkhidmatan kurier antarabangsa?
Tidak, kami tidak menghantar sijil ke luar Malaysia. Sila berhubung dengan Kedutaan Malaysia/Suruhanjaya Tinggi/Konsulat Jeneral terdekat untuk urusan kutipan sijil.
Saya telah menghantar sampul surat ke pejabat anda, tetapi saya masih belum menerima sijil saya.
Anda boleh menghantar emel kepada skb_admin@kln.gov.my untuk mengetahui perkembangan terkini permohonan anda. Kemungkinan besar ia adalah kerana anda tidak menghantar salah satu lampiran di bawah: A. Slip Kutipan. B. Resit pembayaran dalam talian. C. Sampul surat Prabayar Pos Laju atau Pos Ekspres bersaiz A4 kosong dengan alamat pemohon tertulis pada slip tracking.
Maklumat Kuiri
Sila isi ulasan kuiri pada ruangan di bawah.
Bil.
Ulasan
Tindakan
1.
Permohonan tidak ditandatangan oleh setiausaha penaja.